Heikkoja aikoja on valiteltu jo useamman vuoden. Kotimarkkinat eivät vedä, vienti laahaa, katteet katoavat. Valittamalla asiat eivät kuitenkaan parane. Kun ajat ovat huonot, pitäisi tehdä vähän enemmän ja vähän paremmin. Parempaan tekemiseen kuuluu myös palvelu.

Yllättävän usein törmään nykyään keskusteluissa tarinoihin huonosta palvelusta. Paljon useammin kuin hyvinä aikoina. Yllättävää se on siksi, että juuri nythän juuri pitäisi tsempata. Itse ison remontin kotiin tehneenä ja teettäneenä voisin kirjoittaa pitkänkin tarinan saamastani heikosta, ellei suorastaan surkeasta palvelusta, mutta säästän teidät tällä kertaa. Ihmettelenpä vaan, kun kaupan ala valittaa, että kaupankäynti siirtyy nettiin – niin, miksiköhän?  Samoin rakennusala valittaa ulkomaisen tarjonnan lisääntyneen ja kilpailun kiristyneen, miksiköhän?

Olisiko nyt aika jo ajatella tosissaan, mitä lisäarvoa kivijalkakaupat voivat kuluttajille tarjota. Enkä nyt tarkoita hintakilpailua nettikaupan kanssa. Kysymys on palvelusta.

Uusi-Seelanti opettaa

Palvelualoilla, kuten meillä konsultoinnissa, asia on vieläkin tärkeämpi. Tuotantokustannukset eivät ole huonoina aikoina sen alhaisemmat kuin hyvinäkään aikoina. Emme voi pelata osto- ja myyntihinnoilla. Laatu ja palvelu ovat enemmän kuin kilpailuetuja: ne ovat elinehtoja.

Tulee väistämättä mieleen tilanne, jossa Uusi-Seelanti oli takavuosina. Uuden-Seelannin kriisi ja siitä selviäminen on tarina, josta voi ottaa oppia. Pitkään taantumaan vaipuessa maan valtasi yleinen epätoivo. Hyvinä aikoina opittu ”helpollapääseminen” ja taantuman aiheuttama yleinen negatiivinen mieliala yhdessä aiheuttivat erikoisen reaktion. Se vähäinenkin yrittäminen unohdettiin. Sitten meni huonosti. Meni niin huonosti, että maa joutui tekemään oikeasti rajuja leikkauksia ja luopumaan paljosta. Vasta silloin herättiin. Kun tarpeeksi pohjalla käytiin, niin usko yrittämiseen ja hyvään palveluun palasi. Siitä alkoi uusi nousu.

Viitsitään palvelu pois piilosta

Pitääkö meidänkin Suomessa käydä tarpeeksi pohjalla vai voisimmeko herätä jo aikaisemmin? Tehdä vähän enemmän, vähän paremmin. Hyvä palvelu on aina kilpailuetu, aina. Sen olemme tällä alalla nähneet ja oppineet.

Palvelu on myös kilpailuetu, joka on mahdollisuus saavuttaa pienillä panostuksilla, kysehän on kuitenkin loppujen lopuksi viitsimisestä.

Hoidetaan palvelu pois piilosta, viitsitään vähän enemmän ja rakennetaan nyt uusi nousu yhdessä.