MTV Oy

MTV MEDIA tarjoaa Suomen halutuimmat sähköiset palvelut. MTV MEDIAn tv-kanavat ovat MTV3 ja Sub sekä MTV3 Kanavapaketti, johon kuuluvat maksulliset kanavat MTV3 MAX, MTV3 Fakta, MTV3 Leffa, MTV3 Juniori, MTV3 Komedia, MTV3 Sarja ja MTV3 Fakta XL.

MTV MEDIA edustaa C Moren maksu-tv -palveluita Suomessa. MTV3.fi on yksi Suomen suosituimmista verkkomedioista. Yhtiöön kuuluu myös Suomen kuunnelluin radiokanava Radio Nova.

”Työyhteisön toimivuutta kehitettävä jatkuvasti”

”Ulkopuolinen toimija tuo luotettavuutta henkilöstötutkimukseen. Fenix Consultingin Hannu Lehtosella on kokemusta ja näkemystä ja hän on kuunnellut meidän tarpeitamme tarkalla korvalla”, sanoo MTV MEDIAN apulaisjohtaja Pirjo Tiainen. Pirjo Tiaisen vastuulla MTV:ssä ovat henkilöstö ja strateginen suunnittelu.

Fenix Consulting on tehnyt Työyhteisön toimivuus -tutkimusta MTV MEDIALLE monta vuotta. Tehtävä ei tipahtanut Hannu Lehtosen väelle kuin Manulle illallinen. ”Kilpailutimme kaikki isot toimijat, sillä alalla on runsaasti tarjontaa. Fenix lähestyi asiaa meidän tarpeistamme. Kysymykset mietimme yhdessä, ja mukaan otettiin nimenomaan meille tärkeitä asioita. Kysymys ei siis ollut monistetusta kysymyspatteristosta, vaan räätälöidystä ratkaisusta”, Pirjo Tiainen sanoo.

Suuri panostus

Kun Hannu Lehtonen esitti kynällä täytettäviä paperisia kyselylomakkeita, niin maikkarin väkeä huvitti. Sähköisen median talossa ei paljon kynä-paperi-lomakkeita täytelty. ”Paperilomakkeet ovat osoittautuneet erinomaiseksi ratkaisuksi. Jokainen maikkarilainen saa pöydälleen kuoren, jossa on kysymyslomake ja palautuskuori postimerkkeineen. Lomakkeen voi täyttää silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Hämmästyttävää on ollut, että Fenix saa tulokset valmiiksi vähintään yhtä nopeasti kuin, jos täyttäisimme lomakkeet sähköisesti”, Pirjo Tiainen sanoo. Hän painottaa myös luottamusta: kaikki työntekijät postittavat lomakkeensa itse, työnantajan edustajat eivät näe niitä missään vaiheessa. Vastausprosentti on yllättänyt jopa kokeneen konsultin: viimeksi se oli lähes 90.

Henkilöstötutkimus on yritykselle rahallisesti suuri panostus, mutta se vaatii muutakin kuin rahaa. MTV MEDIALLE Työyhteisön toimivuus -tutkimuksen teettäminen on aina johtoryhmätasoinen päätös. Kevyin perustein sitä ei Pirjo Tiaisen mukaan ryhdytä toteuttamaan. Kun tulokset selviävät, esimiehet hyödyntävät tuloksia esimerkiksi kehityskeskusteluissa. ”Hannu Lehtosella on asiasta hyvä näkemys. Tutkimus on lisäksi vuosien mittaan kehittynyt todella paljon, mikä osoittaa sen, että Fenixissä on kuunneltu meidän tarpeitamme”, Pirjo Tiainen sanoo ja mainitsee yhtenä esimerkkinä tulosten nopean palautuksen.

Tuloksena konkretiaa

”Tutkimuksia ei kannata teettää, jos ne jäävät vain paperin asteelle”, sanoo Pirjo Tiainen. Maikkarilla tutkimusten tulokset on otettu tosissaan ja niissä ilmeneviin epäkohtiin on puututtu. Esimerkkeinä Pirjo Tiainen mainitsee kokouskäytäntöjen kehittämisen, tietoliikenteen parantamisen ja erilaiset koulutusjärjestelyt.

Tutkimuksen avulla konsernitasolla nostetaan esiin kaksi-kolme haastetta, jokaisessa yksikössä saman verran ja edelleen jokaisessa tiimissä. ”Jokainen ryhmä saa omat kehittämistehtävänsä ja ne ovat aina sellaisia, joihin ryhmä itse voi vaikuttaa ja joita he voivat muuttaa. Yritämme vastuuttaa ihmiset tekemään itse konkreettisia muutoksia”, kertoo Pirjo Tiainen. Hannu Lehtonen on kouluttanut kaikki esimiehet, jotta he osaavat viedä viestiä alaisilleen rakentavasti ja tuloksellisesti.

MTV MEDIAN kunnianhimoisena tavoitteena on nostaa työyhteisön toimivuuden tasoa joka vuosi 0,2:lla. Aivan joka vuosi se ei ole onnistunut, mutta taso on silti suomalaisittain korkea: reilusti yli 8. Tulevaisuuteen MTV MEDIAssa suhtaudutaan poikkeuksellisen myönteisesti. Viimeksi tehdyssä tutkimuksessa arvosanaksi tuli 8,97. Melkoinen luku turbulenttisella alalla.